محمد حسن في رسالة من داخل محبسه: "أشارك في إضراب عن الطعام منذ 9 أيام"
June 18th, 2017


محمد حسن

أرسل الزميل المصور الصحفي، محمد حسن، رسالة، وجهها لزملائه من داخل محبسه بسجن طرة، قال فيها:

"9 شهور حبس احتياطي من غير سبب أو دليل على التهمة الموجهه ليا بنشر أخبار كاذبة والانضمام للإخوان، 9 شهور والنيابة العامة بوسط القاهرة متعنته معايا وبترفض إخلاء سبيلي رغم ورود (تقارير) من وزارة الدخلية، تفيد بعدم وجود أي أخبار أو نشر أخبار كاذبة ليا  (دي التهم إللي متوجهة ليا) ومع ذلك النيابة العامة بترفض وبتصر على موقفها ضدي مع إن ده مخالف للقانون وللدستور، الذي ينص على إخلاء سبيل المتهم في حاله وورود أو إثبات عدم تورطه في التهم المنسوبة إليه أو إذا كان ليه محل إقامة ثابت ومعلوم أو وظيفة، حتى ظابط الأمن الوطني جه وقال في التحقيقات إني كنت في طور الانضمام  للإخوان أو كنت ناوي انضم ، أنا فخور إني اصغر مصور صحفي في مصر وممكن دي تكون تهمتي الوحيدة اللي أنا بتعاقب عليها، ومسجون في طرة تحقيق مجرد رقم في ورق".

أنا مشارك في إضراب عن الطعام والتريض اللي سجن طرة تحقيق عمله بسبب:

  1. كثرة الانتهاكات اللي بنتعرض ليها بدون سبب. 
  2. اقتياد المساجين إلى التأديب بدون سبب وإجبارهم على حلق رؤوسهم بدون وجه حق لمدد غير محددة 
  3. الإهمال الطبي
  4. معاناة الأهالي في الزيارة ومعاملو غير آدمية لهم من قبل إدارة السجن

أنا بعاني من الآلام في العمود الفقري بقالي شهر ونص وكل لما اطلع العيادة يتكتبلي دواء من غير كشف (دوا بياخده كل واحد تعبان لكل الأمراض).
كل اللي فات ده يهون قدام نظرة أمي في آخر لحظات في الزيارة وهي ماشية ومش قادرة تعملي حاجة، إحساس الضعف والقهر لابنها اللي عنده 19 سنة، بسبب أنه بيحب التصوير.. أنا كل يوم بموت وأنا بعيد عنها. 

وكأني أنا الذي ولدت أمي وليست هي التي ولدتني.. أمي بعد أن ولدتني عادت واستقرت في أحشائي فأنا ألدها كل يوم دمعة.. دمعة متألم بفراقها دون وجه حق، لذلك إذا تم إنهاء إضراب الخاص بالسجن فأنا مكمل الإضراب بتاعي لحد ما أخرج أو أموت وأترحم من اللي أنا فيه عشان النيابة العامة تستريح وتعيش بنصرها على شاب في بداية حياته.
مكمل في الإضراب النهاردة اليوم التاسع في الإضراب وعايش على السوائل والسكريات، كل مطالبي تطبيق القانون والدستور، ولو في دليل واحد ضدي طلعوه وحاكموني أو افرجوا عني، إدارة السجن عندها علم وهبلغهم تاني وهبلغ النيابة العامة.

#لا_لحبس_الصحفيين
#الصحافة_ليست_جريمة
#الحرية_للصحفين
#الحرية_حلال
17_6_2017(سجن طرة تحقيق)".

وكانت قوات الأمن، ألقت القبض على محمد حسن، الاثنين الموافق 26 سبتمبر، أثناء تصوير الصحفيين حمدي الزعيم، وأسامة البشبيشي، لتقرير ميداني بمحيط نقابة الصحفيين، وتصادف ذلك مع مرور "حسن".

19349471_1597153493651550_1783533845_o 19349512_1597153516984881_1152388515_o